• aweda

Ode aan de courgette


In mijn boodschappenkar belandt iedere week wel een courgette. Altijd handig als extra groente in een pasta saus, om te roerbakken, of een courgette pasta van te maken of zelfs chips. Of dit recept: een courgette pizza!

Courgettes zijn bijna onverslaanbaar als het aankomt op het hoge gehalte aan mineralen. Ze zijn rijk aan kalium en arm aan natrium. Ook bevatten ze veel magnesium, vitamine B1 en, met name veel vitamine B9. Hierdoor hebben ze een bloeddrukverlagend effect en helpen ze bij de preventie of bij de behandeling van hart- en vaatziekten.

Onderzoek toont aan dat vitamine B9, ook wel foliumzuur genoemd, vrouwen beschermt tegen darmkanker. Ook verkleint het slikken van extra foliumzuur de kans op een aantal ernstige aandoeningen bij de baby. Daarom is de courgette een ideale groente voor vrouwen die zwanger willen worden of die net zwanger zijn.

De courgette is licht verteerbaar, zit boordevol vezels en is makkelijk te verwerken in vele gerechten. Bovendien bevat de groente weinig calorieën. Een portie van 150 gram courgette levert slechts 50 calorieën, terwijl het toch een grote hoeveelheid vezels bevat. Een courgette heeft oplosbare en onoplosbare vezels, die goed door de darmen worden verdragen.

Als de groente nog jong is, zijn de vezels zachter en zitten er binnenin nog geen of heel weinig zaadjes. Een aanrader dus als je een gevoelig spijsverteringsstelsel hebt. Met een courgette kun je de voedingswaarde van een gerecht dus flink opkrikken, zonder de calorieteller te laten stijgen. Om zoveel mogelijk vitaminen en mineralen te behouden, kun je de groente het beste stomen of stoven. Bak ze liever niet in te veel olie. Een courgette werkt als een spons en neemt dus het vet op waarin je bakt. Wees dus zuinig met olie, dan verteer je de groente ook beter.

Het courgetteseizoen loopt van juli tot september, maar de groente is tegenwoordig het hele jaar door verkrijgbaar in de supermarkt. Let erop dat de courgette een groene egale kleur heeft, en dat het vrij is van beschadigingen. En grijp ook niet meteen naar de grootste in het schap, deze zijn vaak bitter en laf van smaak.

Leuk als je mij ook volgt op Facebook en Instagram. Ik plaats ook daar dagelijks leuke berichten over voeding en recepten.

Mooie dag!

Andrea

#Courgette

41 keer bekeken

Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

online

voedingscoach

© Copyright 2020 by Andrea