• Andrea

Andrea Foodcoach recept: Gezonder broodje döner

Bijgewerkt: jan 1


Een broodje döner, ik vind het echt weekendhap. Het is helaas ook een calorie bom. Een broodje döner is goed voor bijna duizend calorieën! Oh my god...ik tel geen calorieën maar dit is toch wel erg veel. Het is de helft van wat een vrouw met een zittend leven op een dag nodig heeft.

Ook de hoeveelheid zout is schrikbarend. Gemiddeld bevat een broodje döner kebab 5 tot 9 gram zout. Die 9 gram is de hoeveelheid die een Nederlander gemiddeld op een dag binnenkrijgt. Dat zijn bijna vijf theelepels. Het advies is maximaal 6 gram zout per dag. Voor de vergelijking: een zak friet bevat minder dan 1 gram zout, een broodje kroket tussen de 1 en 2 gram.

Daarom is het tijd voor een gezondere variant van een broodje döner :-)


Benodigdheden voor 1 persoon:

1 volkoren- of spelt pitabroodje (ik koop de volkoren broodjes bij een biologische supermarkt)

kipfilet blokjes, of plakjes kipfilet

knoflooksaus (zelf maken door griekse yoghurt te mengen met knoflook/oregano/citroensap en olijfolie)

sambal

ijsbergsla

komkommer en tomaat

(Rode) uien

Ras el hanout kruiden, hoeveelheid naar smaak

olijfolie

Bereid het pitabroodje volgens de verpakking. Of gewoon in de broodrooster!

Verhit de olie in een koekenpan op een middelhoog vuur. Stapel 5 plakjes kipfilet op elkaar en snijd deze in gelijkwaardige reepjes van ongeveer 1 cm breed.

Of gebruik kipfilet reepjes/blokjes.

Bak de kipfilet plakjes samen met de Ras el Hanout kruiden voor 2-3 minuutjes. Bij kipfilet reepjes of blokjes duurt het natuurlijk wel wat langer.

Snij de pita open en beleg met de kipfilet. Vervolgens voeg je er wat sla, tomaat komkommer en uien toe.

Top vervolgens af met knoflooksaus en sambal naar smaak.

Eet smakelijk, en fijn weekend!

#Broodjedöner

0 keer bekeken

Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

© Copyright 2020 by Andrea