• Andrea

12 voedingsmiddelen voor meer ijzer


IJzer is zeer belangrijk voor je lichaam. Het maakt hemoglobine aan en dat is nodig voor het zuurstoftransport in het bloed en de stofwisseling.

Een ijzertekort kan je herkennen aan: rusteloze benen, snel buiten adem zijn, vermoeidheid en een bleke huid. Je kan dan denken aan ijzertabletten, maar het is natuurlijk nog beter om in het in natuurlijke producten te zoeken.

12 voedingsmiddelen die zorgen voor meer ijzer in je bloed.

1. Oesters Oesters zijn een uitstekende bron voor ijzer. Zes oesters bevatten samen al 4 milligram ijzer en ze bevatten trouwens maar 43 calorieën.

2. Witte bonen Witte bonen zijn een goede plantaardige bron van ijzer. Een half kopje witte bonen bevat al 3 milligram ijzer. Het bevat trouwens ook veel proteïne, calcium, vitamine B en anti-oxidanten.

3. Runderlever In rund- en lamsvlees zit veel ijzer. Een stukje runderlever bevat al 4 milligram ijzer en bevat daarnaast ook nog proteïne, vitamine A en vitamine D. En dit allemaal voor maar 130 calorieën.

4. Linzen Ook dit is een plantaardige bron van ijzer! Een half kopje gedroogde linzen bevat al meer dan 3 milligram ijzer. Linzen bevatten ook veel proteïne.

5. Pure chocolade Altijd worden we gelukkig als we te horen krijgen dat chocolade al ergens goed voor is. Pure chocolade is namelijk een goede bron van ijzer en daarnaast ook van anti-oxidanten. Pure chocolade met een cacao percentage tussen de 45-59 procent bevat gemiddeld 3,5 mg ijzer. Het is alleen wel een calorierijk product, dus neem het niet al te vaak.

6. Tonijn uit blik Een blik tonijn bevat al over de 2,5 mg aan ijzer. Tonijn uit blik op waterbasis bevat 150 calorieën. Kies zo vaak mogelijk deze variant aangezien tonijn uit blik op oliebasis veel meer calorieën bevat.

7. Kikkererwten Een half kopje kikkererwten bevat al 2,5 milligram ijzer. Daarnaast bevat het veel vezels en complexe B vitamines.

8. Tomatensap Tomatensap bevat tot nu toe het minste ijzer in vergelijking tot de bovenstaande voorbeelden. Het valt alleen wel makkelijker te combineren aangezien je dit goed als drankje kan nemen! Een glas tomatensap bevat 1mg ijzer.

9. Cashewnoten Heerlijk als snack en ook nog eens een plantaardige bron van ijzer! 1 ons cashewnoten bevat ongeveer 2 mg ijzer.

10. Spinazie Wilde je vroeger net zulke sterke spieren krijgen als Popeye? Dan moest je spinazie eten! In spinazie zit veel ijzer en dat is de reden waarom hij er zoveel van at. Een kop gekookte spinazie bevat 6,5 mg ijzer.

11. Rozijnen Rozijnen zijn gezond en ook nog eens heerlijk als snack. Deze kleine snack (1/3 kopje) bevat 1mg ijzer.

12. Biefstuk Naast runderlever bevat biefstuk ook veel ijzer! Vlees bevat in het algemeen wel een goede hoeveelheid aan ijzer, maar deze twee hebben toch wel echt de hoogste waarde. Een stuk biefstuk van ongeveer 150 gram, bevat meer dan 3mg ijzer.

Naast deze voedingsmiddelen is het verstandig om ook te zorgen voor voldoende vitamine C, omdat deze vitamine ervoor zorgt dat ijzer beter opgenomen wordt in je bloed.

Andrea

Leuk als je mij ook volgt op Facebook, en Instagram!

#Ijzer

14 keer bekeken

Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

© Copyright 2020 by Andrea