Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

K.v.K 67451527

Privacyverklaring

Cookieverklaring

© Copyright 2016 by Andrea 

 

Blog

Etiketten lezen

13/10/2016

Wanneer je in de supermarkt loopt vliegen de mooie plaatjes, reclameslogans en claims je om de oren. Aangezien de meeste verpakkingen een verkeerd beeld geven van de daadwerkelijke inhoud van een product, is het van het grootste belang dat je de etiketten goed leest. Alleen zo kun je een bewuste keuze maken uit het enorme assortiment met bewerkt, vaak uitgehold voedsel, wat vandaag de dag in de meeste supermarkten te vinden 

Laat je niet misleiden door de voorkant van de verpakking


We beginnen met de belangrijkste tip: de naam van het product, de afbeelding op de voorkant en de slogans die op de verpakking staat zeggen niets over wat het product daadwerkelijk is. Ze kunnen je een indruk geven van hoe het product eruit ziet en waar het naar smaakt, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Neem bijvoorbeeld het product Liga Fruitkick eXtra Framboos. De verpakking laat een reep zien met daarnaast vele frambozen, maar wanneer je naar de ingrediëntenlijst kijkt zie je dat de fruitvulling slechts voor 5,2% uit frambozen bestaat en voor de rest uit suiker. Toch staat er op de voorkant van de verpakking '46% fruitvulling' en 'met extra veel fruitvulling'. Wat de fabrikant je er niet bijvertelt, is dat die fruitvulling grotendeels uit suiker bestaat. Toch durven ze er ook nog bij te vermelden dat dit reepje door de extra fruitvulling nu ook extra lekker en verantwoord is. Pure marketingpraatjes. Negeer dus de naam en afbeelding op voorkant van een product, maar kijk direct naar de ingrediëntenlijst. Daar word je veel wijzer van.

Let goed op de volgorde van ingrediënten


De ingrediëntenlijst vertelt ons de ware inhoud van het product. Al de verschillende ingrediënten staan in afnemende volgorde van gewicht in de ingrediëntenlijst vermeld. Is het eerste ingrediënt van een product suiker? Dan is dit het grootste bestanddeel. Dit komt onder andere veel voor bij wok sauzen en je kunt je afvragen of je het dan nog wilt eten. Brood is een ander goed voorbeeld waar de volgorde van ingrediënten belangrijk is. Veel consumenten denken nog steeds dat hoe donkerder het brood, hoe gezonder het is. Een fabeltje wat de industrie maar al te graag in stand houdt. Het meeste donkere brood is eigenlijk witbrood met kleurstoffen, zoals bijvoorbeeld gebrand mout. Je weet pas echt dat je volkorenbrood koopt als het eerste ingrediënt in de lijst volkorentarwemeel is. Altijd goed kijken naar de volgorde van ingrediënten dus!

Verhulde toevoegingen


Sommige producten lijken ten onrechte bij het lezen van de ingrediëntenlijst geen E-nummers te bevatten. Het gebeurt regelmatig dat fabrikanten niet het E-nummer in de ingrediëntenlijst zetten, maar de naam van het E-nummer voluit schrijven. Zo bevat een pak roze koeken bijvoorbeeld vrijwel altijd E120, maar kan dit in de ingrediëntenlijst ook omschreven worden als karmijnzuur. Indien je wilt eten met zo min mogelijk toevoegingen, kan dit erg misleidend zijn. E-nummers zijn additieven die je normaal gesproken niet los zou eten. Indien je deze zoveel mogelijk wilt mijden kun je er het beste vanuit gaan dat elk ingrediënt dat je niet begrijpt of kan uitspreken een additief is. En hoe langer de ingrediëntenlijst, hoe meer onnodige additieven er in een product zitten.

De voedingswaarde tabel: Wat zegt deze informatie echt?


Je kent ze wel, de tabellen met alle cijfertjes over het aantal calorieën, vet, koolhydraten etc. Veel consumenten kijken in deze tabellen voornamelijk naar de hoeveelheid calorieën die een product bevat. Sommigen wellicht ook naar de hoeveelheid vet en suiker. Het lijkt in eerste opzicht niet zo heel moeilijk, maar er zit een addertje onder het gras. Consumenten kunnen namelijk moeilijk producten onderling vergelijken. Zo zou het flink helpen als je zou begrijpen wanneer een product veel calorieën, vet, zout of suiker bevat. Wat je hierbij kan helpen is het verkeerslichtsysteem. Hierdoor wordt het veel makkelijker om producten onderling te vergelijken, omdat er altijd uitgegaan wordt van 100 gram of 100 ml. De industrie probeert consumenten regelmatig om de tuin te leiden door met de portiegroottes te variëren, dus let hierop!

 

 

 

 

 

 

Delen
Delen
Delen
vind ik leuk
Please reload

Ook interessant!
Please reload

5 tips om blijvend af te vallen

October 3, 2019

1/10
Please reload