Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

K.v.K 67451527

Privacyverklaring

Cookieverklaring

© Copyright 2016 by Andrea 

 

Blog

Zoete aardappel is gezond

13/02/2017

De zoete aardappel, ook wel bataat genoemd,  wordt veel gebruik in de Surinaamse keuken. Je ziet ze steeds vaker in de supermarkten verschijnen. En dat is goed nieuws want de zoete aardappel is hartstikke gezond.

 

 

 


VERSCHIL TUSSEN DE GEWONE EN DE ZOETE AARDAPPEL
De zoete aardappel wordt logischerwijs vergeleken met de gewone witte aardappel die wij allemaal wel kennen. Grappig genoeg zijn de twee niet eens familie van elkaar. De zoete aardappel is een knolgewas (afkomstig van een plant uit de windefamilie) en is dus eigenlijk een groente! De zoete aardappel heeft een heerlijke zoete smaak. Maar heeft ook vele gezondheidsvoordelen:

- Bevat meer vitamine C dan de gewone aardappel


- Bevat zeer veel Betacaroteen. Dit wordt in je lichaam omgezet in vitamine A. Vitamine A is onder andere goed voor je ogen, draagt bij aan groei en herstel en verhoogt bovendien je weerstand. Met slechts 100 gram zoete aardappel krijg  je dagelijks de aanbevolen hoeveelheid vitamine A binnen

 

- Er zitten diverse voedingsstoffen in zoete aardappels die functioneren als antioxidanten in ons lichaam. Antioxidanten zijn voedingsstoffen die beschermen tegen de schadelijke effecten van vrije radicalen in je lichaam


- Bevat meer vezels. Vezels helpen de spijsvertering bevorderen en kan spijsverteringsklachten verminderen


- Bevat kalium dat spierkramp kan verzachten. De zoete aardappel heeft dus een positief effect op negatieve effecten van spanning


- Er zitten best veel koolhydraten in zoete aardappel maar het zijn wel complexe koolhydraten. Dat betekent dat onze spijsvertering het langzaam verwerkt zodat de energie die uit koolhydraten (glucose) langzaam in ons bloed komt. Hierdoor blijft onze bloedsuikerspiegel constant.  Dat komt omdat er naast koolhydraten ook veel andere voedingsstoffen in zoete aardappel zitten, zoals al die vitamines en mineralen, en de hoeveelheid voedingsvezels.  Er zit bijna 2 keer zoveel voedingsvezels in zoete aardappel dan in een gewone aardappel. Hierdoor worden de koolhydraten in een zoete aardappel veel trager verwerkt.

Lijkt helemaal perfect die zoete aardappel maar er is ook een nadeel ;-) 

Het bevat de natuurlijke suiker raffinose wat winderigheid kan veroorzaken omdat het pas verteerd wordt in de dikke darm en hierbij gassen ontstaan. 

 

Qua bereiding is ie ook nog eens heel veelzijdig: koken, bakken, pureren, grillen, poffen, in zoete en hartige gerechten....het kan allemaal. Redenen genoeg om vaker op tafel te zetten!

 

Leuk als je me ook op Instagram en Facebook volgt, en blijf op de hoogte van interessante weetje over voeding en ontvang gezonde & makkelijke recepten op je tijdlijn! 

 

Andrea

 

 

 

 

Delen
Delen
Delen
vind ik leuk
Please reload

Ook interessant!
Please reload

5 tips om blijvend af te vallen

October 3, 2019

1/10
Please reload