Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

K.v.K 67451527

Privacyverklaring

Cookieverklaring

© Copyright 2016 by Andrea 

 

Blog

Kool = Cool!

09/03/2017

Bloemkool met kaassaus, wie is er niet mee opgegroeid?  Maar heb je al eens bloemkoolcouscous of-rijst, -pizza gegeten? Ook rauw is bloemkool erg lekker. 

 

 

Amper 25 calorieën krijg je binnen als je 100 g bloemkool eet, maar wat je ook cadeau krijgt, is maar liefst 100 mg vitamine C én 250 mg kalium, het mineraal voor de goede werking van onze cellen, weefsels en organen.

 

Om alle vitaminen te behouden, bereid je bloemkool in niet te kleine roosjes of liever nog in z’n geheel. En schrob de kool niet schoon, maar leg de bloemkool gewoon 10 minuten ondersteboven in gezouten water om eventuele beestjes te verwijderen.

 

• Gebruik het kookvocht om sauzen af te werken: in kaassaus vervang je bijvoorbeeld de helft van de melk door dit lekkere kookvocht, voeg dan wat geraspte kaas toe en wat bindmiddel (bijvoorbeeld arrowroot) , en klaar is je home made kaassaus zonder pakje 😋

• Snij de stronk in blokjes en stoof die in een groentebouillon met evt een klein beetje boter. De mixer erin en je hebt een smeuïge puree waarmee je aardappelpuree heerlijk op smaak brengt

 

• Kies stevige bloemkool met een frisse witte kleur. Laat wollig uitziende bloemkool liggen, die is niet vers

 

• Bewaar bloemkoel in een open zak in de koelkast

 

• Verwijder geel blad, want dat doet bloemkool sneller verouderen

 

• Leg slap geworden bloemkool even in ijswater

 

• Blancheer bloemkool slechts 3 minuten voor het invriezen


• Laat bloemkool goed uitlekken voor je er saus over schept


• Bloemkool is ook lekker om te wokken!

 

Wat is jouw favoriete bloemkool gerecht?

 

 

Delen
Delen
Delen
vind ik leuk
Please reload

Ook interessant!
Please reload

5 tips om blijvend af te vallen

October 3, 2019

1/10
Please reload