Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

K.v.K 67451527

Privacyverklaring

Cookieverklaring

© Copyright 2016 by Andrea 

 

Blog

Ode aan de courgette

03/05/2017

In mijn boodschappenkar belandt iedere week wel een courgette. Altijd handig als extra groente in een pasta saus, om te roerbakken, of een courgette pasta van te maken of zelfs chips. Of dit recept: een courgette pizza

 

 

 

 

Courgettes zijn bijna onverslaanbaar als het aankomt op het hoge gehalte aan mineralen. Ze zijn rijk aan kalium en arm aan natrium. Ook bevatten ze veel magnesium, vitamine B1 en, met name veel vitamine B9. Hierdoor hebben ze een bloeddrukverlagend effect en helpen ze bij de preventie of bij de behandeling van hart- en vaatziekten. 


Onderzoek toont aan dat vitamine B9, ook wel foliumzuur genoemd, vrouwen beschermt tegen darmkanker. Ook verkleint het slikken van extra foliumzuur de kans op een aantal ernstige aandoeningen bij de baby. Daarom is de courgette een ideale groente voor vrouwen die zwanger willen worden of die net zwanger zijn.

 

De courgette is licht verteerbaar, zit boordevol vezels en is makkelijk te verwerken in vele gerechten. Bovendien bevat de groente weinig calorieën. Een portie van 150 gram courgette levert slechts 50 calorieën, terwijl het toch een grote hoeveelheid vezels bevat. Een courgette heeft oplosbare en onoplosbare vezels, die goed door de darmen worden verdragen.

 

Als de groente nog jong is, zijn de vezels zachter en zitten er binnenin nog geen of heel weinig zaadjes. Een aanrader dus als je een gevoelig spijsverteringsstelsel hebt. Met een courgette kun je de voedingswaarde van een gerecht dus flink opkrikken, zonder de calorieteller te laten stijgen. Om zoveel mogelijk vitaminen en mineralen te behouden, kun je de groente het beste stomen of stoven. Bak ze liever niet in te veel olie. Een courgette werkt  als een spons en neemt dus het vet op waarin je bakt.
Wees dus zuinig met olie, dan verteer je de groente ook beter.


Het courgetteseizoen loopt van juli tot september, maar de groente is tegenwoordig het hele jaar door verkrijgbaar in de supermarkt. Let erop dat de courgette een groene egale kleur heeft, en dat het vrij is van beschadigingen. En grijp ook niet meteen naar de grootste in het schap, deze zijn vaak bitter en laf van smaak. 

 

Leuk als je mij ook volgt op Facebook en Instagram. Ik plaats ook daar dagelijks leuke berichten over voeding en recepten.

 

Mooie dag!

Andrea

 

 

Delen
Delen
Delen
vind ik leuk
Please reload

Ook interessant!
Please reload

5 tips om blijvend af te vallen

October 3, 2019

1/10
Please reload