Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

K.v.K 67451527

Privacyverklaring

Cookieverklaring

© Copyright 2016 by Andrea 

 

Blog

Rabarber, groente in je toetje!

16/05/2017

Deze groente bevat vitamine A, B1, B2, B6, B11, C  en K, en is rijk aan vezels, ijzer en andere mineralen zoals calcium, kalium, natrium en magnesium. Rabarber werkt laxerend, eetlustopwekkend, maagversterkend, galdrijvend en is goed bij verstopping of als je last hebt van bloedarmoede. 

 

 

 

 

Dat zijn allemaal mooie voordelen voor je gezondheid.  Maar let op: er zijn echter ook wat nadelen van het eten van rabarber. 

 

Rabarber bevat namelijk oxaalzuur.  De bladeren bevatten een zeer hoge dosis en mogen daarom niet gegeten worden. De jonge rababerstengels kunnen ongeschild worden gebruikt.  Stengels van 1,5 tot 2 maanden oud bevatten meer oxaalzuur.  Deze moet je dus altijd schillen en koken, en het kookvocht weggieten. Koken weekt het oxaalzuur los en komt dan in het kookvocht terecht. 

 

Oxaalzuur bindt zich in het lichaam met calcium. Dat is een natuurlijke reactie van het lichaam. Het zuur wordt geneutraliseerd zodat het verwijderd wordt. Je kunt je dus wel voorstellen dat wanneer er meer oxaalzuur in het lichaam aanwezig is, er meer calcium aan het lichaam onttrokken wordt.

Dat kan op den duur botontkalking veroorzaken en het verhoogt de kans op nierstenen. Eet het daarom niet te vaak en mensen die aanleg hebben voor reuma, artritis, jicht en nierstenen kunnen beter helemaal geen rabarber eten. 

 

Oké, nu tijd voor het recept! De rabarber is in dit recept geroosterd in de oven.

 

 

 

 

Voor 4 personen

3 -4 stengels rabarber

scheutje olijfolie

50 ml ahornsiroop

halve  tl gemalen kruidnagelpoeder

1 tl kaneelpoeder

een pak volle yoghurt / Griekse yoghurt

 

Verwarm de oven voor op 200 graden. Trek eventueel stugge draden van de rabarber stengels af en snijd in grove stukken. Leg de stukken in een bakblik en voeg de kruiden, olie en ahornsiroop toe. Hussel goed doorelkaar. 

Zet dit in de oven en rooster zo’n 15-20 minuten totdat de rabarber helemaal zacht is. Laat iets afkoelen en schep over in een schaaltje en roer goed door.

Proef en voeg zo nodig nog wat zoetigheid toe.

 

Voor het serveren maak je laagjes in een glas:  laagje yoghurt, laagje rabarber en zo verder.  En eindig met wat verse aardbeien. 

Heb je over? Met wat havermout erbij heb je zo een heerlijk ontbijt, of nog een toetje voor de volgende dag!

 

Njoy!

 

* andere mogelijkheiden om de rabarber te zoeten

Honing

Dadelstroop

Agavesiroop

Kokossuiker

 

Leuk als je me volgt op Facebook en Instagram !

Andrea

 

 

 

 

Delen
Delen
Delen
vind ik leuk
Please reload

Ook interessant!
Please reload

5 tips om blijvend af te vallen

October 3, 2019

1/10
Please reload