Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

K.v.K 67451527

Privacyverklaring

Cookieverklaring

© Copyright 2016 by Andrea 

 

Blog

Heb jij een leaky gut?

03/07/2017

Een "leaky gut"? Wat is dat eigenlijk?

Hoe ontstaat een lekkende darm en wat betekent dit voor je lichaam? 

Het begint bij voeding,  Westerse voeding. Dat bevat teveel suiker, verkeerde vetten, teveel brood, en veel frisdrank. 

Verzuring 
Deze bovengenoemde producten (evenals stress en medicatie) werken verzurend op ons lichaam. 
Ons lichaam heeft een bepaalde PH-waarde. Onze weerstand is optimaal als de PH-waarde basisch is. Dit betekent alkalisch, oftewel niet zuur. 
Gedurende de dag wisselt onze zuurgraad enigszins. Een stabiele zuurgraad is belangrijk want, is deze uit balans, dan onttrekt ons lichaam mineralen, vitaminen uit onze haren, nagels, botten enz.

 

 

 


Ontstekingen
Wanneer een lichaam verzuurd raakt, is deze niet meer in staat om goed te ontgiften. Je darmbacteriën (darmflora) hebben hier flink onder te lijden. Verkeert je lichaam lange tijd in een verzuurde staat? Dan kun je wachten op ontstekingen. Als iemand snel last heeft van pijntjes, kan dat een teken van verzuring zijn. Ook verkoudheden, infecties en hoofdpijn zijn een teken van verzuring.

Darmslijmvlies
Deze ontstekingen zorgen voor een afbraak van aminozuren. In de eerste plaats het aminozuur glutamine, dat veel in de darmwand voorkomt. Onze witte bloedcellen, die in actie komen om deze ontstekingen te bestrijden, hebben glutamine nodig om te kunnen functioneren. Deze trekken ze uit onze darmwand, mits dit aminozuur nog aanwezig is. Zo niet? Dan kunnen onze bloedcellen niet functioneren en worden de ontstekingen op den duur heftiger en kunnen uitmonden in allerlei Westerse ziektebeelden (kanker, MS, reuma, fibromyalgie enz.).

Het leaky-gut syndroom kan tevens heel veel mineraaltekorten veroorzaken, omdat de transporteiwitten in het darmstelsel die nodig zijn voor het vervoer van mineralen naar de bloedbaan, beschadigd zijn door het ontstekingsproces.

Een van de veel voorkomende tekorten is een magnesiumgebrek in de rode bloedcellen. Dit komt vaak voor bij aandoeningen zoals bijvoorbeeld fibromyalgie. Ook al eet je voldoende magnesiumrijk voedsel en het gebruik van magnesiumsupplementen. Als het transporteiwit voor magnesium is beschadigd, dan wordt het magnesiumtekort veroorzaakt door een slechte opname in het bloed (malabsorptie). 

Op dezelfde manier kan een zinkgebrek door malabsorptie leiden tot haaruitval of kaalheid (alopecia). Daarnaast is zink van belang voor een gezond darmslijmvlies. 
Een tekort aan koper kan weer een hoge cholesterolspiegel en artritis tot gevolg hebben. 
Problemen met ons botgestel kunnen ook veroorzaakt worden door een malabsorptie van calcium, silicium, borium en mangaan. 
Een goede gezondheid begint echt in je darmen! 

 

 

 

 



Leaky gut
Onze darmen zijn bekleed met slijmvlies. Zodra deze is aangetast, is er sprake van een lekkende darm. Het slijmvlies raakt onder andere beschadigd door de verzuring van ons lichaam. Niet alleen voeding, maar ook stress speelt een grote rol in deze verzuring. 

Wat gebeurt er wanneer je een lekkende darm hebt? De darmwand is dan meer poreus dan normaal met grotere ruimtes tussen de cellen van de darmwand. 
Door deze openingen kunnen bacteriën, schimmels, parasieten en hun gifstoffen (toxinen), onverteerde voedseldeeltjes en afvalstoffen, die gewoonlijk niet in het bloed worden opgenomen, nu wel de bloedbaan bereiken. 
Als dat gebeurt, komt het afweermechanisme in actie en ontstaan er reacties in je lichaam.

Hoe voorkom je een leaky gut:

1️⃣Je voeding bevat voldoende brandstoffen (vetten, eiwitten en koolhydraten)
2️⃣ Je voeding bevat goede koolhydraten.
Kies voor complexe koolhydraten (dus GEEN witbrood, witte pasta, koekjes, snoep)
3️⃣ Je voeding bevat de juiste vetzuren, in de juiste balans. Kies voor onverzadigde vetzuren (vooral omega 3).
4️⃣ Je voeding bevat voldoende groenten en fruit.
5️⃣ Je voeding is zo puur en onbewerkt mogelijk, zonder slechte E-nummers.
6️⃣ Neem tijd om te ontspannen en voorkom teveel stress
7️⃣ En stop met de frisdrank en beperk je inname van cafeïne 

Allemaal punten die in ons voedingsprogramma zijn opgenomen! 

Maak je lichaam gezond, maak het basisch.


Wil je meer informatie over het e-Power programma? 
Stuur me dan gerust een berichtje 🍀

 

Delen
Delen
Delen
vind ik leuk
Please reload

Ook interessant!
Please reload

5 tips om blijvend af te vallen

October 3, 2019

1/10
Please reload