Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

K.v.K 67451527

Privacyverklaring

Cookieverklaring

© Copyright 2016 by Andrea 

 

Blog

Balans omega 3 en 6

17/10/2017

Onze voeding is, doordat wij anders zijn gaan eten, verzadigd met omega-6 maar we krijgen ook minder omega-3 binnen.  We krijgen niet veel basis omega-6 binnen maar wel te veel afgeleide vormen van omega-6 in de vorm van verzadigde vetten en transvetten. En we eten ook meer vlees.  Vlees dat afkomstig is van dieren die zelf grotendeels gevoed worden met granen die rijk zijn aan omega-6 vetzuren.

 

 

 

Biologisch vlees
Het is trouwens goed om te weten dat het biologische vlees van kippen en runderen die gras eten 20 keer meer gezonde omega-3 dan omega 6 vetzuren bevat, en het vlees van niet-grazende koeien 15 tot 40 keer meer omega-6 dan omega-3 vetzuren bevat (Bron: De voedselzandloper). Kies dus zoveel mogelijk voor biologisch vlees te voor een betere verhouding omega-3 en omega-6 vetzuren.

Als je meer omega-6 binnen krijgt dan omega-3 heeft dat negatieve gevolgen voor de gezondheid: meer hart- en vaatziekten, ontstekingen en auto-immuunziektes maar ook een sterke toename van een aantal psychische klachten.

De beste verhouding tussen omega- 3 en omega-6 vetzuren is meestal 1:1 of 1:2. De ideale verhouding is echter per persoon verschillend. Eén ding is zeker: de verhouding omega-3 en omega-6 vetzuren dient altijd onder de 1:4 te blijven.

Dit is best verwarrend, want als we al teveel omega-6 binnen krijgen waarom bevatten omega-3 supplementen dan vaak ook omega-6? En waarom lezen we dan in de media verhalen over de ontstekingsremmende eigenschappen die omega-6 ook heeft?

De transvetten in voeding (in chips, gebak, snacks etc) bevat geen zuivere omega-6 meer. En wat ook belangrijk is om te weten, is wanneer omega-3 in de juiste balans in onze voeding aanwezig is dan geeft ook omega-6 ons weefselhormonen af die ontstekingsremmend werken.


Gevolgen teveel omega-6
Hoewel het omega-6 vetzuur in principe gezond is, keert dit vetzuur zich als het ware tegen het eigen lichaam als de verhouding omega- 3: omega- 6 teveel uit balans raakt. Op dat moment gaat omega-6 ongewenste ontstekingsreacties veroorzaken. Ook kan een teveel aan omega-6 vetzuur een belangrijke oorzaak zijn bij

* Hoge bloeddruk
* Depressie
* Hart en vaatziekten
* Diabetes
* Overgewicht
* Stemming- en gedragsstoornissen

Als je weinig tot geen vette vis eet, maar veel (bewerkt) vlees, fastfood zoals friet, gefrituurde snacks, chips en ander "voedsel" met transvetten dan doe je er goed aan te kiezen voor een omega 3 supplement. Want een teveel aan omega-6 in je lijf zorgt er ook voor dat de omega-3 die je nog binnen krijgt minder goed z'n werk kan doen.
 

Daarom heeft Juice Plus de Omega Blend ontwikkelt. Hierin zitten alle vetzuren in die je lichaam nodig heeft, namelijk de omega 3-5-6-7 en 9, en ook nog in de juiste verhoudingen.

Wil je meer informatie over dit product? Neem dan gerust contact met mij op.

 

Andrea 

 

 

 

 

 

Delen
Delen
Delen
vind ik leuk
Please reload

Ook interessant!
Please reload

5 tips om blijvend af te vallen

October 3, 2019

1/10
Please reload