Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

K.v.K 67451527

Privacyverklaring

Cookieverklaring

© Copyright 2016 by Andrea 

 

Blog

Gezonder broodje döner

24/03/2018

Een broodje döner, ik vind het echt weekendhap. Het is helaas ook een calorie bom. Een broodje döner is goed voor bijna duizend calorieën!  Oh my god...ik tel geen calorieën maar dit is toch wel erg veel. Het is de helft van wat een vrouw met een zittend leven op een dag nodig heeft. 

 

Ook de hoeveelheid zout is schrikbarend. Gemiddeld bevat een broodje döner kebab 5 tot 9 gram zout. Die 9 gram is de hoeveelheid die een Nederlander gemiddeld op een dag binnenkrijgt. Dat zijn bijna vijf theelepels. Het advies is maximaal 6 gram zout per dag.  Voor de vergelijking: een zak friet bevat minder dan 1 gram zout, een broodje kroket tussen de 1 en 2 gram.

 

Daarom is het tijd voor een gezondere variant van een broodje döner :-)  Volg je het e-Power programma dan kun je dit eten in fase 1 en 4. 

 

Benodigdheden voor 1 persoon:

 

1 volkoren- of spelt pitabroodje (ik koop de volkoren broodjes bij een biologische supermarkt)

Plakjes kipfilet beleg : 5 plakjes pp (ik gebruikte kipfilet blokjes)

knoflooksaus  (zelf maken door griekse yoghurt te mengen met knoflook/oregano/citroensap en olijfolie)

sambal

ijsbergsla

komkommer en tomaat

(Rode) uien

Ras el hanout kruiden, hoeveelheid naar smaak

olijfolie

 

Bereid het pitabroodje volgens de verpakking. Of gewoon in de broodrooster!

 

Verhit de olie in een koekenpan op een middelhoog vuur. Stapel 5 plakjes kipfilet op elkaar en snijd deze in gelijkwaardige reepjes van ongeveer 1 cm breed.

Of gebruik kipfilet reepjes/blokjes.

Bak de kipfilet plakjes samen met de Ras el Hanout kruiden voor 2-3 minuutjes. Bij kipfilet reepjes of blokjes duurt het natuurlijk wel wat langer.

 

Snij de pita open en beleg met de kipfilet. Vervolgens voeg je er wat sla, tomaat komkommer en uien toe.

Top vervolgens af met knoflooksaus en sambal naar smaak.

 

Eet smakelijk, en fijn weekend!

 

 

 

 

 

 

 

 

Delen
Delen
Delen
vind ik leuk
Please reload

Ook interessant!
Please reload

5 tips om blijvend af te vallen

October 3, 2019

1/10
Please reload