Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

K.v.K 67451527

Privacyverklaring

Cookieverklaring

© Copyright 2016 by Andrea 

 

Blog

Fibromyalgie & voeding: het e-Power+ programma kan je klachten verminderen

13/04/2018

Fibromyalgie is een aandoening die pijn en stijfheid in de spieren veroorzaakt.

Een kleine inspanning, zoals even de kamer stofzuigen, geeft dan al verschrikkelijke spierpijn. Verder zijn vermoeidheid, concentratie problemen, slaapstoornissen, spijsverteringsklachten en pijn, andere klachten die veel voor komen.

 

 

 

 

 

 

 

Fibromyalgie en overgewicht

Een gezonde levensstijl en gezond gewicht zijn belangrijk. Vooral bij fibromyalgie. Uit studies blijkt dat 60% van alle vrouwen met fibromyalgie overgewicht heeft en 30% heeft obesitas. Daarnaast blijkt dat vrouwen die kampen met matig tot ernstig overgewicht, 60 tot 70% meer kans hebben op het ontwikkelen van fibromyalgie.

 

Voeding en leefstijl hebben dus een grote invloed op het verloop van de klachten die bij fibromyalgie horen. Het  e-Power programma kan een oplossing bieden.

Het e-Power+ is een gezonde lifestyle, dat je voor altijd kunt blijven volgen. Ik heb al een aantal klanten mogen begeleiden die nu minder last hebben van de fibromyalgie, en hun leven weer kunnen leven zonder pijn. En ook weer een actief leven hebben: wandelen, fietsen en zelfs weer hardlopen!  Lees het verhaal van Erica

 

 

Oorzaken fibromyalgie

De oorzaak van fibromyalgie is nog onbekend, maar de klachten die optreden hebben vaak met meerdere orgaansystemen te maken.  Veel deskundigen veronderstellen dat fibromyalgie mede ontstaat door "verzuring". Als het lichaam te weinig zuren kan afvoeren via de uitscheidingsorganen (lever, nieren, longen en huid) stoot het bloed het teveel aan zuren af naar de omliggende weefsels zoals spieren, pezen, onderhuids bindweefsel en de gewrichten. Er is dan sprake van weefselverzuring met alle herkenbare gevolgen van dien. 


Verzuring is voor veel mensen een groot probleem. Niet alleen is afvallen een stuk moeilijker als je lichaam verzuurd is, maar de kans is heel groot dat je er ook nog eens vervelende lichamelijke klachten bij ontwikkelt.

 

 

Eet daarom zo basisch mogelijk

Dagelijks worden bij normale processen in het lichaam zogenaamde zure afvalstoffen gevormd. Ook zorgt bepaalde voeding zoals granen, vlees, vis en eieren na vertering voor een zure rest. Dat is niet erg, want het lichaam heeft allerlei manieren om met deze zure afvalstoffen om te gaan.

 

Zo kan het lichaam deze stoffen met behulp van basische mineralen neutraliseren. Het vermoeden bestaat dat bij fibromyalgie melkzuur uit de spieren moeilijker wordt afgevoerd, waardoor pijn en stijfheid ontstaan. Een extra belasting dus met zuren. Door zo basisch mogelijk te eten ondersteun je je lichaam om die afvalstoffen af te voeren. Groenten en fruit zijn basisch, maak deze dan ook tot de basis van je voeding.

 

Lees dit artikel als je meer wilt weten over verzuring en welke voeding je beter kunt nemen (en laten staan).

 

 

 

 

 

Pijnklachten & omega 3 vetzuren

Omega-3 vetzuren kunnen pijnklachten aanzienlijk doen verminderen.  Bovendien verbeteren ze de hersenfunctie en verminderen de hersenmist waar fibromyalgie patiënten dikwijls last van hebben. Ook worden angst en depressie door de vetzuren vermindert.  Meer over Omega-3 lees je hier.

 

 

Voedingstips bij fibromyalgie

Voeding met gluten, zuivel, conserveringsmiddelen kunnen fibromyalgie verergeren. Het is daarom goed om een eet dagboek bij te gaan houden zodat je weet welke voeding (en drank) voor jou een trigger is.

 

-Eet drie maaltijden per dag, eventueel met gezonde tussendoortjes. Sla geen maaltijden over, anders ontstaat er zin naar slecht suikerrijk voedsel.  Vermijd geraffineerd (witmeel) en bewerkt voedsel. Voedsel in blikken, potten en pakjes bevat meestal toevoegingen. Vers voedsel bevat geen toevoegingen. Blijf zo dicht mogelijk bij de natuur. 

 

-Zorg voor voedzame tussendoortjes, zoals fruit en rauwe groentes, groene smoothies, ongebrande ongezouten noten en zaden.

 

-Kies voor de goede koolhydraten, zoals fruit, groentes en volkoren producten, en bij voorkeur glutenvrij.

 

-Wees matig met dierlijke, verzadigde vetten (vlees, melkproducten, kant en klare snacks, chips en koekjes). Het liefst dus helemaal vermijden. Onverzadigde vetten, zoals olijfolie is prima.


-Vermijd het gebruik van varkensvlees, rood vlees, worst en andere vleesconserven. 

 

-Neem voldoende eiwitten. Goede bronnen zijn: kip, kalkoen, vis (tonijn, makreel, haring, sardientjes en zalm), bonen en peulvruchten

                                     

-Vermijd het gebruik van suiker en suikervervangers. Lees goed de ingrediëntenlijst, alles wat op -ose eindigt is (een vorm van) suiker.  Smaakstoffen, kleurstoffen en conserveringsmiddelen worden vaak aangegeven met E-nummers. Vooral E621 tot en met E624 zijn zeer slecht bij fibromyalgie.

 

-Vermijd koemelk en kaasproducten. De zure melkproducten (Biogarde, yoghurt en karnemelk) zijn wel goed. Geiten- en schapenkaas zijn ook prima.
 

-Vermijd cafeïne, chocolade, cola, alcohol en roken. Deze stimulerende middelen verergeren fibromyalgie. Drink voldoende water per dag om het lichaam goed te zuiveren. Het drinken van een ontzurende kruidenthee is ook aan te raden. 

 

-Ook het innemen van extra voedingsstoffen in de vorm van een supplement kan een extra maatregel zijn. Bij fibromyalgie is een extra steuntje in de rug zeker nodig en kunnen voedingssupplementen uitkomst bieden. Zo weet je zeker dat je van alle noodzakelijke stoffen voldoende binnenkrijgt. 

 

 

Wil je meer weten over het e-Power+ programma, of over het gebruik van voedingssupplementen?  

Stuur me gerust een berichtje. Ik help je graag!

 

Andrea

 

Leuk als je me ook volgt op Facebook en Instagram

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

Delen
Delen
Delen
vind ik leuk
Please reload

Ook interessant!
Please reload

5 tips om blijvend af te vallen

October 3, 2019

1/10
Please reload