Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

K.v.K 67451527

Privacyverklaring

Cookieverklaring

© Copyright 2016 by Andrea 

 

Blog

Smeren & snacken met kikkererwten

28/06/2018

Kikkererwten bevatten veel vezels, en dat is goed voor je spijsvertering en bloedsuikerspiegel. De vezels zorgen ervoor dat je spijsvertering zeer geleidelijk en in een natuurlijk tempo verloopt waardoor er minder hoge pieken en dalen in de bloedsuikerwaarden worden gemeten.

 

Kikkererwten gezond? Ja! 

 

Kikkererwten zijn zeer rijk aan eiwitten. Per 100 gram ( gedroogd)  bevatten ze 19 gram eiwitten. Kant en klare kikkererwten in blik of pot bevatten minder eiwitten (per 100 gram  is er 6.6 gram eiwit).

Verder zijn ze rijk aan veel belangrijke mineralen:  mangaan, foliumzuur, zink, koper en ijzer en een bron van vitamine B.

 

Kikkererwten zijn ook zeer rijk aan polyfenolen en anitoxidanten. Deze combinatie polyfenolen en antioxidanten is vrij uniek te noemen. Het werkt zeer gunstig voor een goed functionerend bloedvatenstelsel en daarmee het hart.

 

 

 

Overgang

Kikkererwten bevatten fyto-oestrogenen. Dit zijn bio-identieke hormonen die zwakker werken dan de lichaamseigen oestrogenen. Vrouwen maken na de meno pauze minder oestrogenen aan waardoor het innemen van fyto-oestrogenen gunstig kan zijn om broze botten te voorkomen.

 

 

 

Verschil conserven of gedroogd

Rauwe kikkererwten bevatten van nature een giftige stof, lectine. Lectine kan de darmen ontregelen en de nieren beschadigen. Door verhitting maak je de lectine onschadelijk. De pot- en blik en zakvarianten  zijn al gekookt, dus die kun je direct verwerken. 

 

Voor de gedroogde variant moet je iets meer moeite doen. Week ze eerst een nacht in ruim koud water. Kook ze daarna volgens de aanwijzingen op de verpakking. Hoe ouder, hoe langer ze nodig hebben om zacht te worden. 

 

 

 

Vleesvervanger

Omdat kikkererwten veel voedingsvezels, eiwitten, ijzer en vitamine B bevatten , zijn ze een volwaardige vleesvervanger.

Een ander pluspunt van de kikkererwt is zijn hoge gehalte aan tryptofaan. Tryptofaan is een essentieel aminozuur dat je lichaam niet zelf aanmaakt, je kunt het alleen uit voeding halen. Je hebt tryptofaan nodig voor de aanmaak van serotonine. Er zijn aanwijzingen dat serotonine je stemming verbetert en ervoor zorgt dat je beter slaapt.

 

 

 

Smeren en snacken

Humus en falafel zijn misschien wel de bekendste gerechten waarin je kikkererwten tegenkomt. Falafel is een snack gemaakt van gefrituurde kikkererwtenpuree met kruiden, vaak geserveerd in een pitabroodje met salade en sausjes.

 

Humus  (ook wel geschreven als hoemoes, hoummous, hummus en humous) is een puree op basis van kikkererwten waar vaak sesampasta (tahin), knoflook, citroensap, olijfolie en kruiden aan worden toegevoegd. Lekker op een cracker,  of om groenten in te dippen. Worteltjes gedipt in humus is een heerlijke combinatie: zoet & kruidig!

 

 

Mijn recept voor humus:

 

200 gr kikkererwten

3 el tahin

2 tenen knoflook

wat citroensap

scheutje olijofolie

ras el hanout naar smaak

komijnpoeder naar smaak

 

DIt alles met staafmixer of keukenmachine pureren en klaar is je zelfgemaakte humus! In de koelkast zeker een week houdbaar.

 

 

 

Gezonde borrelnootjes

Van kikkererwten kun je ook gezonde 'borrelnootjes' maken. 

Rooster ze met een scheutje olijfolie in de oven op 200 graden tot ze krokant zijn. Dat duurt 30 à 45 minuten. Hussel de erwten halverwege de baktijd een keertje om. Kruid ze met zout, paprikapoeder, knoflookpoeder of andere kruidennaar smaak. Erg lekker!

 

Welk recept maak jij graag met kikkererwten?

 

Leuk als je me ook volgt op Facebook en Instagram!

Andrea

 

 

 

 

Delen
Delen
Delen
vind ik leuk
Please reload

Ook interessant!
Please reload

5 tips om blijvend af te vallen

October 3, 2019

1/10
Please reload