Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

K.v.K 67451527

Privacyverklaring

Cookieverklaring

© Copyright 2016 by Andrea 

 

Blog

7 tips om kinderen gezonder te laten eten

04/10/2018

Gezond eten met kinderen

 

Een kind kijkt naar wat jij eet en wanneer jij eet. En wil dat na-apen, zeker op een jonge leeftijd. Neem je zelf bijvoorbeeld regelmatig fruit en snackgroente tussendoor, dan wil je kind dat ook. Trek jij een vies gezicht bij bietjes?  Grote kans dat hij ook geen bietjes meer wil. Ook ongezond gedrag zal hij willen na-apen: als je bijvoorbeeld zelf de hele dag door eet, zal je kind dat straks ook willen. Hij ziet jou eten, dus waarom mag hij dat niet?

 

Dus tip 1 is: geef zelf het goede voorbeeld.  Laat zien dat je van alles geniet wat de pot schaft.  Als je zelf iets niet zo lekker vindt, eet er dan toch een beetje van. Zo laat je aan je kind zien dat het niet eng is om te proeven.

 

 

Tip 2: Het is verder leuk om je kinderen af en toe iets te vertellen over gezond eten. Wat doet het voor je lijf? Dat kan tijdens samen koken, maar ook tijdens het boodschappen doen. Maak er een spelletje van: laat ze de producten van jouw boodschappenlijstje zoeken.  Wie heeft er als eerste een paprika gevonden? 😃

 

 

 

 

 

Laat op een ontspannen manier zien dat gezond eten belangrijk is

Maak van gezond eten geen perfectie.  Als je namelijk alsmaar roept dat groente zo gezond voor je is, kan het juist ook tegen gaan werken.

Daarom is tip nummer 3 :Roep niet dat snoep en snacks zo slecht zijn. Laat gewoon zien dat het best af en toe mag, maar dat je er niet te veel van neemt.  Vind met elkaar een goede balans in wat wel en niet kan.

Kortom: laat op een ontspannen manier zien dat gezond eten belangrijk is.

 

Tip 4 : Zorg ervoor dat gezond eten in huis beschikbaar is en dat het makkelijk te pakken is. Als je kind toegang heeft tot gezonde producten, eet hij er ook eerder van. Zet bijvoorbeeld stukjes gesneden groente en fruit neer, die makkelijk te pakken zijn uit een bakje. 

 

 

Gebruik eten niet als troost of beloning

Tip 5: Gebruik eten niet als troost of beloning. Leer je dat wel aan, dan zal je kind later zichzelf misschien ook troosten of belonen met eten. En dat kan weer leiden tot overgewicht. Speel of dans liever even met je kind, lees een boekje, zing een liedje. En een knuffel werkt altijd! 💕

 

Tip 6: Beloon je kind ook niet met eten , zoals bijv een snoepje of een toetje, als hij zijn groente of prakje opeet. Je kind denkt dan dat groenten of dat prakje eigenlijk niet lekker is omdat er een beloning aan vast zit. 
Als een toetje bij jullie als afsluiter van een maaltijd hoort , geef het dan ook, ook al heeft ie niet alles op. 

 

 

 

Maak er een gezellige boel van in de keuken

Tip 7: Kinderen vinden het hartstikke leuk om je te helpen in de keuken. Groente wassen, in kommen of pannen roeren, mixen, bedenken wat er nog meer in de soep moet, het toetje versieren en noem maar op. En als ze het eten zelf mee klaar hebben gemaakt, zijn ze veel eerder geneigd om ervan te proeven.

Kortom, maak er ook in de keuken een gezellige boel van!

 

 

Heb jij nog tips om kinderen gezonder te laten eten?

Laat ze horen in het reactie veld hieronder en help andere ouders met jouw tips!

 

Andrea

 

 

 

Delen
Delen
Delen
vind ik leuk
Please reload

Ook interessant!
Please reload

5 tips om blijvend af te vallen

October 3, 2019

1/10
Please reload