Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

K.v.K 67451527

Privacyverklaring

Cookieverklaring

© Copyright 2016 by Andrea 

 

Blog

Verschillen tussen de wortelpeterselie en de pastinaak

24/10/2018

 

Qua vorm lijkt wortelpeterselie erg op pastinaak maar daar stopt de vergelijking dan ook.  De wortelpeterseilie is meestal wat kleiner,  dunner, en voelt harder aan.

En de wortelpeterselie smaakt wat sterker en intenser, de pastinaak smaakt veel zoeter.

 

Qua uiterlijk kun je ze het beste uitelkaar houden door naar de bladaanzet te kijken. 

De wortelpeterselie loopt namelijk bij de bladaanzet mee naar buiten, bij de pastinaak zie je daar een ‘kratervorm’ naar binnen (past-IN-aak).  Een handig ezelsbruggetje! 

 

 

Koolhydraat arm

Een ander groot verschil is het aantal koolhydraten. Per 100 gram bevat de wortelpeterselie slechts 2 gram koolhydraten. De pastinaak bevat 12 gram koolhydraten per 100 gram. Goed nieuws dus voor mensen die op hun koolhydraat inname moeten letten!


 

 

 

Gezondheidsvoordelen wortelpeterselie

Over de gezondheidsvoordelen van de pastinaak heb ik al eerder een blog over geschreven, inclusief een heerlijk recept voor pastinaaksoep. Je kunt hem hier lezen. 

 

Oke, terug naar de wortelpeterselie!

Het is een peterseliesoort met een dikke, eetbare wortel, en valt in het rijtje knolgewassen.  De wortelpeterselie bevat  vrijwel alle mineralen en vitaminen maar ze zitten er allemaal met kleine percentages in. Per 100 gram zo rond de 10% van de ADH maar dat is geen probleem. Dat komt omdat de werking van vitaminen en mineralen elkaar juist versterken. Daardoor is wortelpeterselie een zeer gezonde groente!

 

Wortelpeterselie bevat alle belangrijke aminozuren, vele eiwitten en zelfs gezonde vetzuren zoals omega 3 en omega 6, zij het in lage percentages. Peterseliewortel bevat veel calcium, ijzer, caroteen en de vitaminen B2 en C.

 

Wortelpeterselie werd vroeger in de Griekse oudheid gebruikt om leverproblemen te voorkomen. Ook de galblaas vaart wel bij deze wortelgroente. Het is een vochtafdrijvende groente die het bloed zuivert.

 

De wortels kunnen als groente worden geserveerd, in soepen en stamppotten verwerkt. En is ook zeker een goede vervanger voor aardappelen. Vooral voor gebakken aardappeltjes! 

 

 

 

 

 

Gebakken "aardappel schijfjes"

Ik heb er dunne plakjes van gesneden, een paar minuten voorgekookt , daarna even droogdeppen met keukenpapier, en gebakken in wat olijfolie.

Het smaakt echt naar gebakken aardappeltjes. Erg LEKKER 😊.

 

Heb jij al eens wortelpeterselie gegeten? Zo ja, wat is jouw favoriete recept? Laat het weten in de reacties...dat is leuk voor andere lezers. 

 

Leuk als je me ook toevoegt op Facebook en Instagram!

 

Andrea

Delen
Delen
Delen
vind ik leuk
Please reload

Ook interessant!
Please reload

5 tips om blijvend af te vallen

October 3, 2019

1/10
Please reload