Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

K.v.K 67451527

Privacyverklaring

Cookieverklaring

© Copyright 2016 by Andrea 

 

Blog

4 tips om een winterdip te voorkomen

22/11/2018

Boswandelingen, appeltaart en pompoen associeer ik met de herfst. Ik vind dit een heerlijk en gezellig seizoen. De natuur is zo mooi met prachtige kleuren. Op de grond vind je bladeren met mooie kleuren. 


De verandering van het seizoen is ook merkbaar aan ons lichaam. We krijgen minder zon , het wordt 's avonds eerder donker en 's ochtends is het later licht.  Hierdoor ervaar je minder energie en ben je ook geneigd om minder actief te zijn. Om een winterdip (en verkoudheid)  te vookomen is belangrijk om juist in dit seizoen extra goed voor jezelf te zorgen.

 

 

 

 

 

Tip 1: Eet kruidig en warm

Warme maaltijden en gekruid voedsel hebben een verwarmend effect op je lichaam. De kruiden en specerijen stimuleren bovendien je spijsvertering. Kruiden die goed bij de herfst passen zijn kardemom, knoflook, venkel, nootmuskaat, kaneel, komijn, gember en kurkuma. Typisch herfst fruit zijn appels, peren en pruimen. Eet ze gekookt, met een beetje kaneel, dan zijn ze lichter verteerbaar.

 

Een goede start van de dag is verse verse gemberthee met kurkuma en honing met een kaneelstokje, dit verwarmt. Kies voor zoete voeding: zilvervliesrijst, pompoen, zoete aardappel, biet, gele linzen. Soepen en stamppotten zijn perfect.

 


 

Tip 2: Voldoende gezonde vetten

Olie in je voeding helpt tegen de droogte. Zorg dat je voldoende goede vetten binnenkrijgt. Gebruik kokosolie, olijfolie, en eet dagelijks een halve avocado en een handje ongezouten ongebrande noten.

 

 

 

 

Tip 3: Adem bewust

Het regelmatig maken van je ademhaling geeft je rust en ontspant.  De afwisselende neusgat ademhalingsoefening werkt zeer goed. Veel mensen voelen na deze oefening een prettige lichtheid in het hoofd en een warme gloed van binnen.


Doe de afwisselende neusgatademhalingsoefening 2x per dag. In de ochtend als je opstaat en in de late middag. Het kost je ongeveer 5 minuten per keer.

 

Voor deze ademhalingsoefening ga je op een stoel zitten, met rechte rug en beide voeten op de grond. Sluit je rechterneusgat af met je rechterduim en adem in door je linkerneusgat. Sluit je linkerneusgat af met je wijsvinger, houd de adem vast en adem uit door je rechterneusgat. Adem nu in door je rechterneusgat, sluit het af met je duim en houd de adem vast. Adem nu uit door je linkerneusgat. Dit is één ronde. Begin met vijf ronden en bouw langzaam op tot tien.

 

 

 

 

Tip 4: Zorg voor ontspanning
Gun jezelf regelmatig wat tijd voor stilte en ontspanning. Ga mediteren (een fijne app hiervoor is Meditation Moments) , bezoek een sauna,  ga wandelen in de natuur of zet gewoon even alle elektrische apparaten uit. 

 

Vermijd overprikkeling van mensenmenigten, harde muziek en snelle films. Heb je een aroma brander? Gebruik dan geuren als lavendel, roos, ceder en sandelhout. Deze werken rustgevend.  Of verwen jezelf met een heerlijke ontspanningsmassage.

 

 

Welke tips heb jij om een winterdip te voorkomen?

Laat ze horen in de reacties!

 

Leuk als je me ook volgt op Facebook en Instagram

 

Andrea

 

 

 

 

 

 

Delen
Delen
Delen
vind ik leuk
Please reload

Ook interessant!
Please reload

5 tips om blijvend af te vallen

October 3, 2019

1/10
Please reload