Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

K.v.K 67451527

Privacyverklaring

Cookieverklaring

© Copyright 2016 by Andrea 

 

Blog

Eet jezelf slimmer voor je eindexamens

09/05/2019

 

 

De examenperiode gaat vandaag beginnen. Een spannende tijd voor studenten en ook voor de ouder(s). Wist je dat je je brein kunt helpen door wat je eet? Eet jezelf slimmer voor je eindexamen!
 

Eet gezonde vetten voor een slim brein

De hersencellen bestaan voor 60% uit vet. Het soort vet wat we eten, is van invloed op de structuur van de cellen en op de hoeveelheid dendrieten en synapsen. 👨‍🏫

Oftewel:
je intelligentie, leervermogen en geheugen, aandacht, concentratie en stemming worden voor een belangrijk deel bepaald door de vetten in je voeding.
De beste vetten zijn de omega-3 vetten (ook wel bekend als ALA en DHA vetten).

Deze vetten zitten oa in walnoten en in vette vis. Maar ook in plantaardige olie en lijnzaad en chiazaad. Om zeker te zijn dat je alle omega vetzuren binnen krijgt weet ik nog wel een een paar goede voedingssupplementen. Stuur me gerust een mailtje voor meer informatie hierover. 

Betere concentratie

Je concentratie heeft te maken met je bloedsuikerspiegel. Als deze stabiel is, dus geen pieken en geen dalen dan voel je je goed en kun je je goed concentreren.

Veel suiker in een snack zorgt ervoor dat je je slechter kan concentreren omdat je bloedsuiker snel stijgt en weer snel daalt. Je hebt dan het gevoel dat je weer iets zoets moet eten of drinken. 

Ook foliumzuur is goed voor je concentratie. Foliumzuur komt voor in groene bladgroenten, volkorengranen, peulvruchten, melk producten, fruit, noten en vlees.

 


Gezonde studiesnacks:

- Plakje bananenbrood
- Vers Fruit
- Gedroogd fruit (dadels, mango, vijgen of tutti frutti)
- Ongezouten noten
- Een schaaltje kwark met noten + fruit
- Een gekookt eitje uit het vuistje
- Een volkoren rijstwafel met geprakte avocado met peper en zout

 

 


Goed slapen

Goed slapen is belangrijk om de leerstof ook echt te onthouden. Tijdens het slapen zorgen je hersenen ervoor dat de geleerde stof wordt opgeslagen in je lange termijn geheugen. Ga dus voor een examen niet een nacht door studeren maar ga op tijd naar bed!

Om goed te kunnen slapen maakt het lichaam in de avond het slaaphormoon melatonine aan.
Melatonine wordt gemaakt van het essentiële aminozuur tryptofaan. Een essentieel aminozuur dat je lichaam niet zelf kan maken.


Heb je moeite om in slaap te komen? 

 

Dat kan dus komen door te weinig melatonine. Eet dagelijks producten uit de lijst om zeker te weten dat je lichaam de nodige bouwstoffen heeft:


- Melk, yoghurt en kwark
- Pinda’s, amandelen, zaden
- Ei
- Kalkoen en kip
- Sla, avocado, tomaat
- Dadels (vers en gedroogd)
- Banaan

Heel veel succes!

 

Leuk als je me ook volgt op Facebook, Instagram en Pinterest 
Andrea
 

Delen
Delen
Delen
vind ik leuk
Please reload

Ook interessant!
Please reload

5 tips om blijvend af te vallen

October 3, 2019

1/10
Please reload