Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

K.v.K 67451527

Privacyverklaring

Cookieverklaring

© Copyright 2016 by Andrea 

 

Blog

Vocht vasthouden... wat kun je er aan doen?

30/07/2019

 

 

Vocht vasthouden en voeding. 

 

Wat kun je beter wel en niet eten of drinken? 


We houden allemaal weleens te veel vocht vast. Je merkt het doordat je ringen ineens te strak om je vinger zitten, of je hebt zomaar een paar kilo erbij op de weegschaal. Ook wallen onder je ogen, een opgeblazen gezicht, opgezette voeten, enkels en handen zijn allemaal tekenen dat je lichaam vocht vasthoudt.

❗️Belangrijk om te vermelden: als je vocht vasthoudt vanwege hartproblemen, hoge bloeddruk of een andere medische oorzaak: ga niet zelf sleutelen maar overleg altijd met je arts.


Gezond voedingspatroon 
Een gezond voedingspatroon zorgt ervoor dat je geen vocht vasthoudt. Het klinkt tegenstrijdig, maar vocht vasthouden komt vaak doordat je te weinig vocht binnenkrijgt. Het is daarom erg belangrijk dat je voldoende drinkt, zodat de vochthuishouding in je lichaam optimaal werkt.
En dan heb ik het niet over thee, koffie, sapjes , frisdrank maar gewoon water! 💦


Eet geen bewerkt voedsel meer
Verder is de kans groot dat je te veel zout binnenkrijgt als je voedingspatroon voornamelijk uit bewerkte voedingsmiddelen bestaat. Dit kan ervoor zorgen dat je vocht vasthoudt in je lichaam. Ook snelle koolhydraten uit bijvoorbeeld wit brood en producten met geraffineerde suikers kunnen ervoor zorgen dat je vocht vasthoudt in je lichaam.

Het is beter om niet meer uit pakjes en zakjes te koken of kant en klaar maaltijden te eten. Deze maaltijden en pakjes/zakjes bevatten vaak erg veel zout! Bij zelf klaargemaakte maaltijden kun je je eten prima op smaak brengen met verse kruiden, peper en eventueel wat zout. Zout hoef je namelijk niet helemaal uit je voedingspatroon te verbannen; je hebt een paar gram zout per dag nodig voor een goede werking van je spieren en zenuwen. Ik gebruik zelf Keltisch zeezout. Dit zout bevat heel veel mineralen en heeft een lager zoutgehalte en is erg smaakvol. 👌🏼


Eet meer groenten
Van sommige groenten wordt gezegd dat ze een vochtafdrijvende werking hebben. Denk hierbij aan komkommer, bleekselderij en asperges. De vochtafdrijvende werking van deze producten is echter nooit wetenschappelijk bewezen. Wel is het zo dat deze groenten veel water bevatten, daarom hebben ze een positief effect op je vochthuishouding. Je doet er daarom goed aan om altijd genoeg groenten te eten.

 


Bewegen
Bewegen stimuleert de doorbloeding en de spierfunctie in de benen, waardoor het vocht kan afdrijven. Effectieve manieren van bewegen zijn: krachttraining en hoge intensiteit intervaltraining, maar ook zwemmen, dagelijks wandelen of fietsen zijn goede opties. Meld je aan bij mijn Facebook groep Alle dagen wandelen 👣. Je bent van harte welkom! 


Menstruatie
Als je veel last hebt van vocht vasthouden voor en tijdens je menstruatie, eet dan meer groenten en minder snelle koolhydraten. Drink een groene smoothie als tussendoortje! Veel vrouwen voelen zich daar een stuk lichter door tijdens deze dagen, waardoor je prettiger je menstruatie door komt.


Heb je te veel vocht in je lichaam en blijft het toch langer aanhouden? 

Ga dan niet zelf experimenteren, maar neem contact op met je huisarts. 

 

Wil je aan de slag met je voedingspatroon? Ik help je graag.

Neem gerust contact met mij voor vrijblijvend meer informatie. 

 

Andrea 

Delen
Delen
Delen
vind ik leuk
Please reload

Ook interessant!
Please reload

5 tips om blijvend af te vallen

October 3, 2019

1/10
Please reload