Graaf Hendrik III laan 135 B

4819 CD Breda

E: info@AndreaFoodcoach.nl

Tel: 06-28848896

online

voedingscoach

K.v.K 67451527

Privacyverklaring

Cookieverklaring

© Copyright 2016 by Andrea 

 

Blog

Eet meer gezonde vetten en val sneller af!

09/08/2017

Wanneer je meer gezonde vetten eet val je sneller af!

 

Het klinkt tegenstrijdig, maar toch is het zo. Wanneer je het voedingspatroon van de afgelopen jaren bestudeerd zie je dat mensen steeds zwaarder worden. Een belangrijke verklaring hiervoor is dat de mens steeds minder vetten is gaan eten en hiervoor in de plaats meer koolhydraten tot zich neemt. Denk hierbij aan brood, pasta, witte rijst en aardappels.

Veel mensen zijn bang voor vetten en vermijden het omdat ze denken dat je hiervan aankomt. Dat is maar ten dele waar. Je komt vooral aan van foute bewerkte vetten. Denk aan vetten in koekjes, croissants, chips en snacks.  
Gezonde vetten zorgen juist voor een verzadigd gevoel.

 

 

 

Wanneer je vetten vermijdt zal je sneller aankomen

 

Gezonde vetten toevoegen aan je voeding zorgt ervoor dat je gezonder wordt en meer af gaat vallen. Bovendien zorgt het goede vet ervoor dat de vitamines en mineralen beter in je lichaam worden opgenomen. Met gezonde vetten is dus helemaal niets mis. Sterker nog, het is een voedingsstof voor ons lichaam en het is zelfs gevaarlijk om daar zo min mogelijk van te eten. 

 

Je lichaam heeft energie nodig: om je lichaamstemperatuur op peil te houden, om je organen te laten functioneren, gewoon om je in staat te stellen je dagelijkse dingen te doen. Gezonde vetten zijn een goede bron van energie voor ons lichaam.

Je lichaam kan deze vetten gelijk verbranden en dat is gezond!

 

Maar we hebben allemaal een beetje vet opgeslagen. Dit zorgt ervoor dat we niet heel de dag door hoeven te blijven eten. Oorspronkelijk is deze vetreserve bedoeld voor tijden van voedselschaarste, maar die kennen we in Nederland (gelukkig) niet meer, en dat is aan de omvang van veel Nederlanders goed te zien. Dit vet willen we verbranden. Dus redeneren veel mensen: als ik geen vet eet, gaat mijn lichaam vetreserves aanspreken. En dat is dus niet waar!

 

Wat er gaat gebeuren is dat je lichaam haar energie uit een andere voedingsvorm gaat halen, namelijk uit suikers. Suiker is een hele makkelijke vorm van energie voor je lichaam. Het wordt snel in het bloed opgenomen en verwerkt tot energie. Het probleem is alleen dat we nogal veel suikers binnen krijgen en dat we maar een klein beetje nodig hebben. Als er teveel suiker in ons bloed komt gaat ons lichaam deze suikers opslaan als vet. 

 

Sommige suikers worden sneller opgenomen in ons bloed en sommige minder snel. Dit heeft te maken met de glycemische index, ook wel GI genoemd. Als suikers minder snel in ons bloed opgenomen worden hoeft er minder snel overtollige suiker opgeslagen te worden als vet.

 

Suikers met een hoge glycemische waarde vind je bijvoorbeeld in frisdrank. Dat weten we eigenlijk allemaal wel. Maar ook in fruit zit bijvoorbeeld flink wat suiker (al ligt de GI hier een stuk lager, afhankelijk van het soort fruit). 

 

Door vet aan je voeding toe te voegen kunnen we deze waarde nog verder laten dalen. En hoe lager de waarde, hoe minder overtollig suiker, dus hoe minder vet er wordt opgeslagen. 

 

 

 

Wat gebeurt er met het vet dat we eten?

 

Ons lichaam heeft de hele dag energie nodig. Als we bewegen is daar energie voor nodig, maar ook om onze lichaamstemperatuur op peil te houden is energie nodig.

Vet is een vorm van energie en wordt ook gewoon gebruikt om je lichaam energie te geven. Mits je er natuurlijk voor zorgt dat er geen overschotten ontstaan.

Dan wordt het inderdaad opgeslagen als een vetreserve. 

 

 

 

Welke vetten zijn gezond?

 

- kies voor groenten (of fruit) die gezonde olie bevatten zoals bijvoorbeeld een    avocado

- vette vis zoals zalm en makreel

- kokosolie 

- volle Griekse yoghurt, kokosmelk 

- ongezouten en ongebrande noten

- lijnzaad, chiazaad 

- olijfolie, walnootolie, lijnzaadolie, 

 

Heb je even niets in huis en maak je een smoothie met flink wat fruit?

Voeg een theelepel olijfolie toe aan je smoothie en je zult minder last hebben van de (fruit) suikers.

 





 

 

 

 

 


 

Delen
Delen
Delen
vind ik leuk
Please reload

Ook interessant!
Please reload

5 tips om blijvend af te vallen

October 3, 2019

1/10
Please reload